onsdag 22 juli 2009

Bostäder och ockerhyror

Har skrivit om detta förr och det är egentligen inte aktuellt för just mig just nu. Men jag kom just återigen att tänka på den stockholmska bostadsmarknaden, i synnerhet andrahandsmarknaden.

Det har hänt mig i 3 gånger att man tagit överhyra, även när det inte varit fråga om uthyrning av bostadsrätt. Då jag kan ha förståelse för att man vill tänka in sina räntekostnader trots att det inte är tillåtet. Inte sällan har man inte heller hyresvärdens tillåtelse men det är framför allt otyget med hanteringen av depositioner som jag uppfattar som upprörande. Så länge som förstahandsinnehavaren innehar depositionen är andrahandshyresgästen i ett rejält underläge. Det råder oftast ett stort missförstånd om att förstahandskontraktsinnehavaren förfogar över dessa pengar som oftast ligger mellan 1-3 (lagstridiga) månadshyror. Så är det INTE. Det finns ingen direkt lagstiftning som reglerar detta. Man ska dock vara noga med att göra klart att man hyr i befintligt skick och att boendet inkluderar så kallat vanligt slitage. Eftersom en deposition är en säkerhet som ska garantera att hyresvärden inte ska drabbas av en hyresgästs misskötsel tillhör pengarna fortfarande hyresgästen så länge som ingen misskötsel eller annat förfall har skett. I frånvaro av ett väldigt tydligt kontrakt angående depositionen har emellertid hyresvärden tolkningsföreträde eftersom denne helt enkelt har pengarna. Om hyresvärden hävdar att denne tänker behålla depositionen på grund av egentligen vilken anledning som helst så förskjuts bevisbördan till hyresgästen.

I praktiken är det mer eller mindre omöjligt att få tillbaka sin deposition såvida det inte finns ett väldigt detaljerat kontrakt om vad som gäller för återbetalning av depositionen. Dessutom bör det finnas en opartisk bedömare, ett vittne som vid tvistemål kan avgöra vem som har rätt till pengarna. Det bästa vore också om denne opartiske bedömare är den som håller i pengarna.

Jag tar upp detta eftersom jag antar att många hyresvärdar har satt detta i system, i synnerhet när det gäller korttidskontrakt (mindre än 6 månader). Det ger givetvis ett bra extraklirr i kassan som med största sannolikhet inte beskattas.

Den senaste gången man försökte utsätta mig för detta gav jag inte efter direkt. Dels eftersom jag hade vittnen på städningen och skicket som jag lämnade lägenheten i. Dessa företräder dessutom ordningsväsendet. Trots opposition och ett par extra vändor av städning som prickats av enligt en av hyresvärden sammanställd förteckning bestämde värden efter att nycklarna lämnats över att behålla depositionen. Skälet angavs vara att man anställt en städfirma för mina pengar. Återigen gjorde jag klart att värden inte hade rätt att förfoga över pengarna. Om någon skulle beställa städning för mina medel, skulle det varit jag. Jag bad om fakturan och kvittot, vilket man först inte alls ville framställa. Något kvitto sågs aldrig till. Jag fick en faktura och kollade upp firman. Personen stod under förvaltning (förmyndare) och innehade inte F-skattsedel trots att fakturan angav det. Att någon städning över huvud taget ägt rum tvivlar jag starkt på. Hur som helst medförde detta dels att värden inte betalat arbetsgivaravgift, vilket man ska göras då F-skatt saknas, dels att jag inte kunde göra avdrag för för hushållsnära tjänster. Jag kan dock tänka mig att hyresvärden gjorde det på sin falska faktura.

Det här är ett otyg och en typ av ocker som man ska akta sig för. Tyvärr är det hyresvärdens marknad i Stockholm. På senare tid har det dock blivit vanligare att hyresgäster går till Hyresnämnden för att få tillbaka inbetald överhyra. Det är positivt. Något borde också göras för att stävja denna typ av problem.

Folk som utnyttjar svagare människor på det här sättet präglas av en antipati och cynism. Det är min övertygelse att dessa ofta myglar även på annat sätt. Jag är inte den som skvallrar i onödan men de kommer med stor sannolikhet att granskas av diverse olika myndigheter, i synnerhet av Skatteverket och Försäkringskassan. Jag uppmanar andra utsatta att i möjligaste mån undvika dessa situationer men också att vidta åtgärder om man skulle hamna i en sådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar