måndag 18 januari 2010

Bonus är folkets nya opium

När jag var ung och lite mer radikal tyckte jag att en skatt på finansiella transaktioner kunde vara en möjlighet att tvinga kapitalförvaltarna att tänka två gånger innan de riskerar andras pengar. Sedan blev jag mer kluven... Jag ställer mig tveksam till om det kommer att fungera, i synnerhet som jag inte vet vad det är som president Obama vill beskatta. I samma artikel som nedan har tydligen vissa liberala demokrater tagit saken ett steg längre och vill helt enkelt beskatta bankbonusar. Nja.. Om man nu inte tror på att bankbonusar ger incitament till rätt saker så är nog inte lösningen att delar av vinsten som man tjänat på att göra fel går till den gemensamma kassan. Det liknar logiken bakom det svenska spelmonopolet. Om man tror att bonussystem kan ge rätt incitament så bör man kanske snarare titta på utformningen av systemen, som man också gjort men räcker det?

"Indeed, President Obama urged the financial lobby to stand down when he introduced the tax proposal last week: “Instead of sending a phalanx of lobbyists to fight this proposal or employing an army of lawyers and accountants to help evade the fee, I suggest you might want to consider simply meeting your responsibilities.” (NY Times).

Paul Krugman gör en ganska rolig liknelse på sin blogg här.



Men det är en intressant fråga och jag är glad att man prövar något på riktigt istället för Anders Borgs och Mats Odells gnällande och tomma hot. Ska bli intressant att följa.


SVT, DN, SvD, Di

1 kommentar:

  1. Det enda man kan göra med de där figurerna är att ta dem i kragen och slänga ut dem från sina fina kontor. De kommer att snylta så länge de finns kvar där, och så länge de är kvar där kommer de att förklara sig oersättliga och att ersättningen skall vara därefter. Samtidigt så är de ju anställda tjänstemän som alla andra tjänstemän, så en styrelse med hårda nypor kunde ju lyfta ut dem. Men då består väl även styrelsen av bonustyper, och alla kliar de varandra på ryggen.

    Vad jag förstår så är Obamas "ekonomiska rådgivare" samma skurkar som drev fram den senaste ekonomiska härdsmältan, så man kan inte hoppas på några positiva under från dem.

    SvaraRadera