tisdag 2 februari 2010

Trygga Skolan

Började som vanligt dagen i brygga, ja rent bokstavligen alltså. Det sätter igång blodcirkulationen. Och under denna korta meditation återföll jag i tankar på gårdagens mail ifrån Håkan Brock. Det hela blev ännu aktuellare eftersom man på SR om problemen i skolan med bland annat mobbning. Sedan min mentor och tränare ifrån min egen idrottskarriär har jag funderat över hur man skulle kunna hjälpa ungdomar till "rätt" plats i livet eller åtminstone ge dem förutsättningar att välja rätt väg.

Håkan Brock är en av grundarna till något som verkligen vill ta itu med det, Trygga Skolan. Han har precis som alla mina tränare stor erfarenhet av den här typen av problem och jag känner att initiativet verkligen förtjänar att stödjas på alla sätt. Men det finns flera problem. Ett av de största är givetvis finansiering av rätt personal som kan/vill ständigt närvara.

Om man drar det lite längre så är det inte svårt att inse vikten av en sådan insats. Vi ser idag ökad psykisk ohälsa hos ungdomar och i samhället stort. Tillsammans med arbetslöshet eller brist på sysselsättning och frustration är det väldigt stor risk att man gör fel val och förfaller till olika tveksamma aktiviteter eller rentav brottsliga tillsammans med likasinnade. Ofta är det redan i tidigare år som det börjar och den negativa spiralen är mycket svår att bryta. Det slutar ofta med våld eller död. På senare år har vi också bevittnat alltfler vansinnesdåd. Till synes oförståeliga handlingar. I grunden tror jag det handlar om samma desperation som leder till terrorism. Man har inget att förlora och till slut slår det över.

Om någon har förslag angående det här initiativet eller vill engagera er så tveka inte över att höra av er! Alla behövs.

DN, Skolverket, Skolverkets strategier, GP, MTGs initiativ, Metro, Metros pappersupplaga om pojkars sexbrott sida 2,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar